Anmeldelse av Neil Young & Crazy Horse - Walk Like a Giant

NEIL (OG CRAZY HORSE) ER TILBAKE!

Ja, lenger tid tok det ikke før det kom enda mer nytt materiale fra Neil Young. Forrige uke slapp han videoen av "Walk Like a Giant" på Youtube, en forkortet versjon av sangen som er en del av plata "Psychedelic Pill", som slippes om noen uker, og nå har jeg også funnet hele sangen på Spotify. Det siste døgnet har jeg hørt på kortversjonen to ganger, og hele versjonen minst ti, og jeg digger det jeg hører. Videoen med den forkorta sangen varer i 4:36, og funker svært så bra. Det er igjen rufsete garasjerock som det også var mye av på den forrige platen "Americana", men denne sangen er så mye bedre enn coverlåtene han spilte inn. Både vers og refreng fungerer nydelig, og det er et driv over låta som gjør meg glad. Plystringa som går igjen er en liten geni-strek som gjorde at jeg fikk sangen på hjernen etter første gjennomhøring! I tillegg er gitaren til Neil vill og levende. Et fett hovedriff og begge soloene får meg til å ville headbange hensynsløst (til ikke-metal å være). Jeg tenkte automatisk at fullversjonen med sine 16 minutter og 27 sekunder fort kunne bli langtråkig (det er tross alt ikke et prog-band vi snakker om her), men utrolig nok funker det vel så bra, og sluttresultatet blir dermed enda bedre (for vi tar kvalitet OG kvantitet over bare kvalitet, gjør vi ikke?). Her får vi en intro, svært lange gitarsoloer (men så langt vekk fra guitar-wankery som du kommer), ekstra plystring og en laaang bit på slutten der de roer ned veldig, og man tror sangen er ferdig etter "bare" 14 minutter, men neida; de tar seg tid til et par minutter til med jam-aktige sekvenser. Noen vil kanskje kalle dette for en jam-låt, men vers, refreng og motiv er svært strukturerte, så jeg vil si det rett og slett bare er en utrolig lang rockelåt.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at "Psychedelic Pill" blir et mesterverk, med tanke på at ingen noensinne har klart å lage et feilfritt dobbelt- eller trippelalbum, men jeg lever nå likevel i håpet, for hvis mesteparten av materialet kan matche "Walk Like a Giant", så har vi en kandidat for årets plate.

5 av 6

Sjekk de 60-talls kaleidoskop-effektene, jeg blir helt fascinert!