Anmeldelse av Bon Iver - Beth/Rest (sang)

MAGI

Bon Iver er et av de bandnavnene som har en evne til å irritere ene og alene fordi man blir usikker på hvordan man skal uttale det. Endelig har jeg fått sjekket siden deres på Wikipedia og funnet svaret, så takk for fri informasjon på nett, o utvikling. Så over til sangen. Jeg er ganske fersk når det gjelder dette bandet, og har bare hørt enkelte låter tidligere. "Beth/Rest" er helt ny for meg, og når Bon Iver slapp en video til sangen, bestemte jeg meg for å ta en lytt eller ti.

Det første som slår meg (bortsett fra at den er ganske annerledes i forhold til resten jeg har hørt av Bon Iver) er "Genesis!". 80-talls Genesis, altså, den poppete utgaven. Dette skyldes både produksjonsteknikk og valg av instrumenter. Dette er ikke en fornærmelse, siden Genesis var flinke til å skape en viss drømmeaktig stemning med sine rolige sanger på den tiden, i likhet med "Beth/Rest". Likevel vil jeg si Bon Iver skaper noe eget her. Sangen er rett og slett nydelig. Esoterisk tekst blandet med en noe ubestemmelig rytme, mystiske vokaler, varmt piano/keyboard og en smakfull leadgitar som tar deg med til stjernene og tilbake...jeg føler magien i mageregionen, en slags lengtende og samtidig beroligende følelse, og jeg ser for meg en vinterkveld med snø som daler sakte ned, og tente lykter. Med andre ord, dette er en sang jeg allerede har blitt svært glad i, etter bare et par dager. Og dèt er ikke ofte. Du leser ordene til en ny Bon Iver-fan.

6 av 6

Passe sær video som ikke kan matche en egens fantasi, men interessant er den allikevel.