Anmeldelse av Bon Iver - Beth/Rest (sang)

MAGI

Bon Iver er et av de bandnavnene som har en evne til irritere ene og alene fordi man blir usikker p hvordan man skal uttale det. Endelig har jeg ftt sjekket siden deres p Wikipedia og funnet svaret, s takk for fri informasjon p nett, o utvikling. S over til sangen. Jeg er ganske fersk nr det gjelder dette bandet, og har bare hrt enkelte lter tidligere. "Beth/Rest" er helt ny for meg, og nr Bon Iver slapp en video til sangen, bestemte jeg meg for ta en lytt eller ti.

Det frste som slr meg (bortsett fra at den er ganske annerledes i forhold til resten jeg har hrt av Bon Iver) er "Genesis!". 80-talls Genesis, alts, den poppete utgaven. Dette skyldes bde produksjonsteknikk og valg av instrumenter. Dette er ikke en fornrmelse, siden Genesis var flinke til skape en viss drmmeaktig stemning med sine rolige sanger p den tiden, i likhet med "Beth/Rest". Likevel vil jeg si Bon Iver skaper noe eget her. Sangen er rett og slett nydelig. Esoterisk tekst blandet med en noe ubestemmelig rytme, mystiske vokaler, varmt piano/keyboard og en smakfull leadgitar som tar deg med til stjernene og tilbake...jeg fler magien i mageregionen, en slags lengtende og samtidig beroligende flelse, og jeg ser for meg en vinterkveld med sn som daler sakte ned, og tente lykter. Med andre ord, dette er en sang jeg allerede har blitt svrt glad i, etter bare et par dager. Og dt er ikke ofte. Du leser ordene til en ny Bon Iver-fan.

6 av 6

Passe sr video som ikke kan matche en egens fantasi, men interessant er den allikevel.