Anmeldelse av Neil Young & Crazy Horse - "Twisted Road"

NEIL + DYLAN = SANT

En ny uke, en ny Neil Young-anmeldelse. Mannen laster opp musikkvideoer oftere enn de fleste for tiden, og dette er den tredje videoen med materiale fra den nye platen "Psychedelic Pill", som er tilgjengelig på Spotify, og som jeg kommer tilbake til etterhvert. I motsetning til de to første sangene ("Walk Like a Giant" og "Ramada Inn"), som varte i over et kvarter hver, er "Twisted Road" kort og konsis. Sangen ser ut til å handle om artister og band som inspirerer, og hvordan Neil brukte (og bruker) sine inspirasjoner til å lage sitt eget uttrykk, sin egen musikk, for så å dra på turné og inspirere andre. Det kuleste her må være at han nevner både Bob Dylan og sangen hans "Like a Rolling Stone", og jeg vet fra tidligere at sanger som handler om Dylan automatisk blir bra. Hør bare på Bowies "Song For Bob Dylan" og spesielt Joan Baezs "Diamonds & Rust" (som ble coveret av Judas Priest på en fantastisk måte. Det bandet tok for øvrig sitt navn fra Bob Dylans sang "Frankie Lee & Judas Priest"...tilfeldig? Jeg tror ikke det, gitt. *haisommermusikk*). Og sangen ER bra. Ikke et mesterverk, men svært fornøyelig likevel, med relativt fengende vers og refreng, og med en fremtredende tamburin som gjennomsyrer sangen. I tillegg til det, kan ikke enkelt og smakfullt gitarspill, Crazy Horse-koring og en Neil som synger "how does it feel!" gå galt. Jeg merker meg at "Psychedelic Pill"-sangene virker å variere veldig i kvalitet, men jeg ser nå fram til platen likevel.

4 av 6

Dylan! Roy Orbison! Grateful Dead! Gamledager!